-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18332 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا نماز جماعت ، ورزشي جمعي است ؟
وقتي كه رسول اكرم (صليالله عليه و آله) به شرف وحي مشرّف گرديد ، نماز از طريق وحي بعنوان اولين وظيفه به آن حضرت ابلاغ شد، و به هنگام ايجاد حالت معراجي نيز نماز را بهترين دستور پرستش و عبوديّت دانسته وآن را از طرف خداي تعالي براي امت خويش هديه آورده ومعراج امت قرارداد .( فلسفه نماز در اسلام : 185 ) با اينكه انجام عبادت وبر قراري ارتباط به مخلوق با خالق از نظر تفكر فردي، در محل خلوت وتنها بهتر ، وداراي اثرات بيشتر است ، از آنجا كه احكام دين مبين اسلام بر اجتماع استوار است وهميشه بر هيئت اجتماع اهميت فراواني قائل است ومكتب اسلام هميشه مردم را به اجتماع وجماعت تشويق مي نمايد، وهر گونه رفع مشكل را در پرتو اجتماع وجماعت عملي ميداند اين است كه شركت در نماز جماعت در تمام نمازهاي واجب را تأكيد ميكند براي اينكه تشكيل جماعت مستلزم ايجاد اتفاق واتحّاد ويك رنگي مي باشد . اسلام انجام نماز را با اجتماع بهتر وآن را راهنماي تشكيل جامعه پاك ونيرومندي از افراد مسلمان معرفي مي نمايد ، تا آنجا كه با گفتار بليغِ (يد الله مع الجماعة) دست خدا را به همراه جماعت ميداند قدرت حق تعالي از آستين جماعت بيرون مي آيد(فلسفه نماز در اسلام : 241 ) در روايتي پيغمبر اكرم (صليالله عليه و آله) چنين ميفرمايد : هر كسي به اندازه يك وجب راه خود را از مسير عمومي مسلمانان جدا كند واز آنان فاصله بگيرد ، رشته اسلام را از گردن خود باز كرده است .( سفينه ج 1 ص 176) در جاي ديگر ميفرمايد : انسان تكرو در دام شيطان قرار ميگيرد وشيطان او را ميربايد .( سفينه ج 1 ص 176) فرهنگ اسلام بر اساس زُدودن مَنيّت ورهائي انسان از تنهائي وحصار خود بنا گرديده است هر يك از تعاليم والزامات شرعي به نحوي جامعه را بسوي ضميمه شدن تمامي انسانها پيش مي برد .( پرسش آگاهانه : 157 ) آثار وبركات نماز جماعت : 1 ـ عرضه اسلام به جامعه . 2 ـ آشناني مسلمانان با يكديگر . 3 ـ ايجاد فضاي معروف در جامعه . 4 ـ رُعب ووحشت دشمنان . 5 ـ حفظ اعتبارات اجتماعي . حضرت امام رضا (عليه السلام)در سبب استقرار نماز جماعت فرمودند: در تشكيل جماعت، اخلاص و توحيد اسلام وعبادت خداوند متعال ظاهر و مشهود ميگردد.( فلسفه نماز در اسلام : 244 ) امام صادق (عليه السلام) ميفرمايد : علّت قراردادن نماز جماعت در شرع مقدس اسلام اين است كه نمازگزار از غير نمازگزار شناخته شود و تشخيص صلاحيّت اشخاص به شهادت دادن ممكن و معلوم گردد مواظبت كنندگان وضايع كنندگان نماز چه كساني هستند ؟ باتوجه به اينكه پيغمبر اكرم (صليالله عليه و آله) و ائمه (عليه السلام) در باره اهميت نماز تأكيد فراوان فرموده اند ، نماز جماعت يك ورزش دست جمعي نيست بلكه يك امر مهم عبادي است كه بطور دست جمعي انجام مي گيرد وداراي اهميت و فضيلت زيادي است كه پيغمبر اكرم (صليالله عليه و آله) فرمود : (عليكم باالعامة والجماعة والمسجد) بر شما باد كه در جلسات وجماعت و مسجد شركت كنيد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.